Z tytułu zakupu stali otrzymałam fakturę z adnotacją "odwrotne obciążenie". Czy VAT mam naliczyć w miesiącu wystawienia faktury i muszę go odliczyć w tym samym miesiącu, czy mogę go odliczyć w ciągu kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych? (pytanie nr 874253)
Nabycie przez podatnika VAT towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT podlega opodatkowaniu wyłącznie w sytuacji, gdy dokonującym dostawy jest czynny podatnik VAT, a przedmiotem dostawy nie są towary używane korzystające ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.). Jeżeli warunki te są spełnione, dostawca odpadów nie rozlicza VAT, lecz obowiązek ten przenoszony jest na nabywcę.
Podatnik VAT czynny nabywający wyżej wskazane towary na zasadzie odwrotnego obciążenia wykazuje z jednej strony kwotę podatku należnego od dokonanej transakcji, z drugiej natomiast te same wartości wykaże po stronie podatku naliczonego.
Rozliczenia VAT należnego dokonuje w deklaracji VAT miesięcznej (bądź kwartalnej - gdy rozlicza VAT kwartalnie) łącznie z innymi czynnościami wykonanymi w danym okresie rozliczeniowym.
Zasadą jest, że VAT naliczony podlega odliczeniu w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy. Przepisy o VAT nie zawierają szczególnych regulacji w zakresie ustalania obowiązku podatkowego od transakcji rozliczanych w ramach odwrotnego obciążenia. Obowiązek ten powstaje zatem na zasadach ogólnych, czyli generalnie z chwilą dokonania dostawy towarów (jeżeli wcześniej nie było zapłaty).
Tak więc gdy przykładowo dostawy (zakup) stali dokonano w październiku, to w tym miesiącu nabywca towarów, rozliczający VAT w ramach odwrotnego obciążenia, powinien był wykazać VAT należny. Nie ma tutaj znaczenia fakt, że fakturę podatnik otrzymał np. dopiero w listopadzie.
Podatnik ma prawo do odliczenia VAT od transakcji rozliczanej w ramach odwrotnego obciążenia pod warunkiem, że uwzględni kwotę podatku należnego od tej transakcji w deklaracji VAT, w której jest obowiązany rozliczyć ten podatek lub w rozliczeniu za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.
Przykład W dniu 28 października 2014 r. spółka nabyła na potrzeby działalności opodatkowanej pręty stalowe (wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT). Otrzymała fakturę "odwrotne obciążenie" na wartość netto 10.000 zł. Kontrahent wystawił fakturę w dniu wydania towaru, tj. 28 października, zaś nabywca otrzymał ją dopiero 3 listopada br. Obowiązek podatkowy powstał 28 października (w dniu dokonania dostawy przez kontrahenta). W deklaracji VAT za październik br. podatnik powinien był wykazać zakup towarów rozliczanych w ramach odwrotnego obciążenia:
|