Pracodawca zmienił godziny nocne obowiązujące w firmie. Czy w związku z tym należy zmienić każdemu pracownikowi, za pomocą aneksu, postanowienie o porze nocnej w informacji o warunkach zatrudnienia? (pytanie nr 801599)
Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin pracy (art. 104 K.p.). Jeżeli jednak w zakładzie w zakresie przewidzianym dla tego regulaminu obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników, regulaminu nie wprowadza się.
Regulamin pracy powinien ustalać w szczególności m.in. systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy, a także porę nocną (art. 1041 § 1 K.p.). Zmiana regulaminu pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania jej do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 1043 § 1 K.p.). Można ją wprowadzić np. w formie aneksu.
Natomiast w przypadku pracodawcy, który nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy i którego pracownicy nie są objęci układem zbiorowym pracy, informacje na temat pory nocnej podawane są w informacji o warunkach zatrudnienia, tzw. informacji dodatkowej. Dotyczy to zwłaszcza małych pracodawców, zatrudniających mniej niż 20 pracowników.
Przepis art. 29 § 32 K.p. wskazuje, kiedy pracodawca ma obowiązek zawiadomić na piśmie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia, wskazanych w informacji dodatkowej. Podana norma prawna nie wymienia jednak zmiany pory nocnej, miejsca, terminu i czasu wypłaty wynagrodzenia, a także przyjętego sposobu potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Moim zdaniem, pomimo braku obowiązku aktualizacji informacji w tym rozszerzonym zakresie, pracodawca powinien ją zmienić. U pracodawcy, który nie posiada regulaminu pracy ani układu zbiorowego pracy, informacje na temat m.in. pory nocnej wynikają bowiem tylko z informacji o warunkach zatrudnienia. Zatem niewprowadzenie zmian do tego dokumentu pozbawi pracownika wiedzy na ten temat.
Informację dodatkową sporządza się indywidualnie dla każdego pracownika.
W sytuacji wskazanej w pytaniu pracodawca powinien więc, choć nie jest to jego bezwzględnym obowiązkiem, dokonać aktualizacji informacji dodatkowej każdemu pracownikowi w zakresie obowiązywania pory nocnej w zakładzie, w formie aneksu do tej informacji albo poprzez sporządzenie nowej informacji.