Nasz były pracownik, który nie pracuje u nas już 15 lat, zgłosił się o wystawienie zaświadczenia. Emeryt chce je przedłożyć w ZUS w celu podwyższenia emerytury. Na zaświadczeniu ma być informacja o okresach jego zatrudnienia, informacja, że odprowadzane były za ten czas składki, a także wskazane okresy chorobowego i urlopu bezpłatnego. Czy jest jakiś druk takiego zaświadczenia? (pytanie nr 814601)
Doliczenie do emerytury lub renty posiadanych okresów składkowych i nieskładkowych odbywa się na wniosek świadczeniobiorcy, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów, m.in. takich jak zaświadczenia pracodawców. Tak wynika z art. 117 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.). O zaświadczeniu płatnika składek - jako środku dowodowym stwierdzającym m.in. okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę - stanowi także § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U. z 2011 r. nr 237, poz. 1412). Wymienione przepisy nie określają jednak żadnego wzoru formularza takiego zaświadczenia.
Zatem tego rodzaju informację można sporządzić dla ZUS w dowolnej formie pisemnej, w oparciu o posiadaną w zakładzie pracy dokumentację. Pismo to należy opatrzyć właściwymi pieczątkami i podpisami, i wyszczególnić w nim: okresy zatrudnienia danego pracownika, w tym w rozbiciu na okresy składkowe, z opisem, za jaki czas były odprowadzane składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, ewentualne okresy nieskładkowe (pobieranie wynagrodzenia/zasiłku chorobowego, od kiedy do kiedy) itd.
Ważne jest też, by wiadomo było, kogo dotyczy wystawiane zaświadczenie. Nie powinno więc w nim zabraknąć danych identyfikacyjnych pracownika - obecnie emeryta.