Gazeta Podatkowa nr 15 (952) z dnia 21.02.2013, strona 3
Dział: Aktualności i sygnały
Autor: Bożena Dziuba

Wzrost emerytur i rent od 1 marca 2013 r.

Emerytury i renty podlegają corocznemu zwiększeniu. Dzieje się tak za sprawą waloryzacji, przeprowadzanej od 1 marca każdego roku kalendarzowego na zasadach określonych w art. 88 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Polega ona na pomnożeniu kwoty świadczenia oraz podstawy jego wymiaru, w wysokości przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadza się waloryzację, przez wskaźnik waloryzacji. Stanowi go średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym zwiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

Minister Pracy i Polityki Społecznej w komunikacie z dnia 13 lutego 2013 r. (Mon. Pol. poz. 78) ogłosił, iż w 2013 r. wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wynosi 104,0%. Oznacza to, że każde świadczenie oraz podstawa jego wymiaru wzrośnie o 4%.

Tegoroczną waloryzacją zostaną objęte emerytury i renty przyznane przed 1 marca 2013 r., na wniosek zgłoszony najpóźniej w lutym br., do których warunki zostały spełnione nie później niż w ostatnim dniu tego miesiąca.

W wyniku waloryzacji zwiększeniu ulegną również najniższe świadczenia emerytalno-rentowe, kwoty dodatków przysługujących emerytom i rencistom, a także renty socjalne, świadczenia przedemerytalne i nauczycielskie świadczenia kompensacyjne.

Waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych przeprowadzana jest z urzędu, a więc bez konieczności występowania z wnioskiem w tej sprawie. Jeżeli wypłata danego świadczenia jest wstrzymana, waloryzacja zostanie przeprowadzona (również z urzędu) po jej wznowieniu, z uwzględnieniem wszystkich (kolejnych) waloryzacji, przypadających w okresie wstrzymania wypłaty. Na tę okoliczność każdy ze świadczeniobiorców otrzyma stosowną decyzję.

Przypomnijmy, iż w 2012 r. wyjątkowo została przeprowadzona kwotowa waloryzacja, polegająca na zwiększeniu świadczeń emerytalno-rentowych co do zasady o jednakową kwotę 71 zł. Przy czym taka podwyżka emerytur i rent wzbudziła sporo kontrowersji, zwłaszcza wśród świadczeniobiorców, którzy w wyniku tradycyjnej waloryzacji otrzymaliby znacznie większą podwyżkę świadczeń. Ostatecznie jednak Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 19 grudnia 2012 r. (sygn. akt K 9/12) uznał ją za zgodną z Konstytucją.

Warto dodać, iż z dniem 1 marca 2013 r. zmieni się również kwota bazowa, w oparciu o którą ustalana jest wysokość rent oraz emerytur przyznawanych na tzw. starych zasadach. Z obowiązującej do końca lutego br. kwoty 2.974,69 zł, wzrośnie ona do 3.080,84 zł (Komunikat Prezesa GUS z dnia 11 lutego 2013 r.).

Osoby, które wystąpią z wnioskiem o emeryturę lub rentę do końca lutego br. i prawo do świadczenia uzyskają przed 1 marca br., będą miały ustaloną wysokość świadczenia w oparciu o starą, a więc niższą kwotę bazową. Obejmie ich jednak marcowa waloryzacja, a poza tym mogą otrzymać świadczenie za luty br.

Jeśli natomiast zainteresowani wystąpią o przyznanie świadczenia lub uzyskają do niego prawo po 28 lutego br., będą je mieli obliczone od nowej, wyższej kwoty bazowej. Na waloryzację świadczenia będą jednak musieli poczekać do przyszłego roku.