Gazeta Podatkowa nr 98 (930) z dnia 6.12.2012, strona 1
Autor: Aleksandra Węgielska

VAT 2013
Obowiązek podatkowy w WNT i WDT

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Jednak w przypadku gdy przed upływem tego terminu podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Wynika to z obecnego brzmienia art. 20 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Przy czym w sytuacji gdy przed dokonaniem dostawy otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny (art. 20 ust. 3 ustawy).

Natomiast w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Określa to art. 20 ust. 5 ustawy o VAT. W przypadku gdy przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy o VAT). Przepis ten stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. zmianie ulegnie art. 20 ust. 1 oraz ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z nowym brzmieniem tych przepisów w WDT obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Z kolei z nowo dodanego ust. 1a art. 20 wynikać będzie, że w przypadku WDT wykonanej w sposób ciągły przez okres dłuższy niż miesiąc uważać się ją będzie za dokonaną z upływem każdego miesiąca do czasu zakończenia dostawy tych towarów.

Natomiast zgodnie z nowym brzmieniem art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w WNT obowiązek podatkowy powstawać będzie z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Ponadto uchylone zostaną ust. 2, 3, 6 i 7 omawianego artykułu. Oznacza to, że otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem transakcji wewnątrzwspólnotowych nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego.

Warto wskazać, że początkowo zmiany te miały być wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o VAT (zaproponowana przez Ministra Finansów). W wyniku prac parlamentarnych zmiany te jednak z tej ustawy wyłączono i przeniesiono do ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zaproponowanej przez Ministra Gospodarki), która także wprowadza inne zmiany do przepisów ustawy o VAT.

Relacja z dyżurów telefonicznych

Sklep internetowy - sklep.gofin.plSklep internetowy - sklep.gofin.plSklep internetowy - sklep.gofin.pl