31 lipca 2014 r. upływa termin na złożenie oświadczenia w sprawie dalszego członkostwa w ofe

Gazeta Podatkowa nr 28 (860) z dnia 5.04.2012, strona 1
Autor: Dorota Wyderska

Ubezpieczenie zleceniobiorcy po obronie pracy dyplomowej

Osoba, która kształci się na studiach wyższych, po obronie pracy dyplomowej - zdaniem ZUS - traci status studenta. Jeśli taka osoba wykonuje umowę zlecenia, powinna być zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń na ogólnych zasadach obowiązujących zleceniobiorców od następnego dnia po obronie dyplomowej.

Jeżeli zleceniobiorcą jest student, który nie ukończył 26 lat, wówczas zleceniodawca nie zgłasza go do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu wykonywanego zlecenia. Wynika to z art. 6 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.). Praca wykonywana na tej podstawie nie stanowi też dla niego tytułu do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych. Z racji wykonywanej umowy nie podlega również obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Ta sama zasada dotyczy uczniów gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych do ukończenia 26 lat.

Status studenta dana osoba posiada od dnia immatrykulacji (aktu przyjęcia w poczet studentów uczelni) i złożenia ślubowania do dnia ukończenia studiów. Generalnie za dzień ukończenia studiów uważa się dzień złożenia przez studenta egzaminu dyplomowego. Inaczej jest tylko w przypadku studiów o kierunku:

• lekarskim, lekarsko-dentystycznym oraz weterynarii - datą ukończenia studiów jest data złożenia ostatniego wymaganego planem studiów egzaminu,

• farmacji - tu decydująca jest data zaliczenia ostatniej, przewidzianej w planie studiów praktyki.

Począwszy od 1 października 2011 r. osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia (np. licencjackie), zachowuje prawa (status) studenta do dnia 31 października roku, w którym ukończyła te studia. Tak wynika z dodanego do art. 167 ust. 2a Prawa o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. nr 164, poz. 1365 ze zm.). Zatem wydawać by się mogło, że w przypadku gdy student obroni pracę licencjacką np. w marcu lub w czerwcu 2012 r., to status studenta zachowa do 31 października 2012 r. Do tego też dnia taka osoba (o ile nie ukończyła odpowiedniego wieku) nie podlegałaby też ubezpieczeniom w ZUS, jeśli pracowałaby na podstawie umowy zlecenia.

ZUS jednak stoi na stanowisku, że użyte w art. 167 ust. 2a ustawy o szkolnictwie wyższym sformułowanie "zachowuje prawa studenta" nie jest tożsame z posiadaniem statusu studenta. Takiego wyjaśnienia udzielił 26 marca br., odpowiadając na pytanie naszego Wydawnictwa. Oznacza to, że student w wieku do 26 lat wykonujący umowę zlecenia, od następnego dnia po obronie pracy dyplomowej powinien być zgłoszony do ubezpieczeń w ZUS jako zleceniobiorca.