Gazeta Podatkowa nr 81 (1018) z dnia 10.10.2013, strona 1
Autor: Bożena Dziuba

Można już występować o przeliczenie kapitału początkowego

Z dniem 1 października br., za sprawą ustawy z dnia 21 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. poz. 960), po raz kolejny zmieniły się zasady ustalania kapitału początkowego. I tym razem są one korzystne zarówno dla przyszłych, jak i obecnych emerytów korzystających już z prawa do emerytury ustalanej na tzw. nowych zasadach, której częścią składową jest kapitał początkowy.

Zdarza się, że okres wskazany do ustalenia podstawy wymiaru kapitału początkowego obejmuje rok kalendarzowy, w którym ubezpieczony pozostawał w ubezpieczeniu społecznym na podstawie przepisów prawa polskiego jedynie przez część miesięcy tego roku. Dotyczy to m.in. kobiet, które przed 1 stycznia 1999 r. przebywały na urlopie wychowawczym oraz osób, które w ciągu roku rozpoczynały lub kończyły zatrudnienie. W takim przypadku do obliczenia stosunku sumy kwot podstaw wymiaru składek i kwot, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy emerytalnej (tj. m.in. wypłaconych świadczeń chorobowych), w okresie tego roku do przeciętnego wynagrodzenia przyjmuje się sumę kwot przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za ten rok kalendarzowy odpowiednią do liczby miesięcy pozostawania w ubezpieczeniu. Przypomnijmy, iż przed 1 października br. taki (proporcjonalny) sposób obliczania podstawy wymiaru kapitału początkowego obowiązywał wyłącznie wówczas, gdy ubezpieczony po raz pierwszy przystąpił do ubezpieczenia społecznego i dlatego pozostawał w ubezpieczeniu jedynie przez część miesięcy danego roku.

Ponowne obliczenie kapitału początkowego, ustalonego przed 1 października br., następuje na wniosek osoby zainteresowanej. W razie braku takiego wniosku ZUS ponownie ustali jego wysokość przy obliczaniu emerytury według nowych zasad, o ile będzie to korzystne dla emeryta.

Z korzystnego przeliczenia kapitału początkowego mogą również skorzystać osoby, które mają już obliczoną emeryturę według nowych zasad. W tym celu powinny wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości emerytury, z uwzględnieniem przeliczonego kapitału początkowego. Organ rentowy na wydanie stosownej decyzji ma 60 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

Osoby pobierające emeryturę z wnioskiem o przeliczenie świadczenia w oparciu o ustalony ponownie kapitał początkowy powinny wystąpić jak najszybciej, najlepiej do końca bieżącego miesiąca. Wypłaty emerytury w nowej wysokości organ rentowy dokona bowiem na ogólnych zasadach, nie wcześniej niż od miesiąca zgłoszenia wniosku. Każdy miesiąc zwłoki może zatem przełożyć się na konkretną stratę finansową.