Gazeta Podatkowa nr 34 (866) z dnia 26.04.2012, strona 3
Dział: Aktualności i sygnały
Autor: Aneta Dąbrowska

Miesięczna i roczna informacja o naliczonych składkach ZUS

W celu wsparcia płatników składek w wykonywaniu ich obowiązków względem osób ubezpieczonych, ZUS opracował szablon miesięcznej i rocznej informacji dla osoby ubezpieczonej, do ewentualnego jej wykorzystania przez płatników składek. Informacja taka dostępna jest na stronie internetowej tej instytucji w zakładce: "Bieżące wyjaśnienia komórek merytorycznych zakładu".

Przypominamy, że od 1 stycznia 2012 r. informacje o naliczonych składkach ubezpieczeniowych oraz wykazywanych ewentualnych przerwach w ich opłacaniu płatnik składek ma obowiązek przekazywać ubezpieczonemu raz na rok, w podziale na poszczególne miesiące. Zobowiązuje go do tego art. 41 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wobec powyższego, po raz pierwszy płatnicy składek będą zobowiązani przekazać ubezpieczonym roczny raport za 2012 r. w terminie do 28 lutego 2013 r.

Jeżeli jednak ubezpieczony zażąda od płatnika wydania takiej informacji we wcześniejszym terminie, wówczas płatnik będzie musiał mu ją wydać - nie częściej niż raz na miesiąc - za miesiąc poprzedni (art. 41 ust. 8b tej ustawy).

Żadne jednak z obecnie obowiązujących przepisów nie eliminują dokumentów dotychczas stosowanych do tego celu przez płatników składek. Zatem dane takie w dalszym ciągu mogą oni przekazywać ubezpieczonym (przykładowo pracownikom, zleceniobiorcom) w formie formularza ZUS RMUA albo za pomocą odcinka (paska) z wypłaty, pod warunkiem oczywiście, że zawarte są w nim te wszystkie informacje, które występują w formularzu ZUS RMUA.

Zmianie nie uległ też sposób przekazywania ubezpieczonym informacji o naliczonych składkach ubezpieczeniowych i przerwach w ich opłacaniu. Nadal bowiem płatnik powinien ją przekazywać osobie ubezpieczonej na piśmie. Przedmiotową informację może również przekazać, ale wyłącznie za zgodą ubezpieczonego, w formie dokumentu elektronicznego (tj. za pomocą Internetu na skrzynkę mailową osoby ubezpieczonej).