Gazeta Podatkowa nr 72 (1009) z dnia 9.09.2013, strona 3
Dział: Aktualności i sygnały
Autor: Bożena Dziuba

Macierzyński z KRUS także na starsze dziecko

Prawo do zasiłku macierzyńskiego przysługuje nie tylko z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych, ale również, choć na nieco odmiennych zasadach, w ramach ubezpieczenia społecznego rolników.

Do końca sierpnia br. okolicznością uzasadniającą przyznanie zasiłku macierzyńskiego z KRUS, oprócz urodzenia dziecka, było przyjęcie na wychowanie dziecka, jednak wyłącznie w wieku do jednego roku, o ile w tym czasie został złożony wniosek o jego przysposobienie.

Z dniem 1 września 2013 r. weszła jednak w życie ustawa z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 983), która w art. 2 znowelizowała m.in. regulujący kwestię prawa do zasiłku macierzyńskiego art. 15 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. W wyniku zmian świadczenie to przysługuje osobom podlegającym ubezpieczeniu społecznemu rolników (rolnikowi lub domownikowi) z tytułu:

• urodzenia dziecka,

• przyjęcia dziecka w wieku do 7. roku życia na wychowanie, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego - do 10. roku życia, jeżeli w tym czasie został złożony wniosek o przysposobienie,

• przyjęcia dziecka w wieku do 7. roku życia na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego - do 10. roku życia.

Obecnie okoliczności uzasadniające prawo do zasiłku macierzyńskiego z KRUS są zatem analogiczne jak z FUS.

Zasiłek macierzyński z KRUS wypłacany jest jednorazowo, w wysokości czterokrotnej emerytury podstawowej obowiązującej w dniu urodzenia dziecka (obecnie w wysokości 3.324,60 zł). Jeżeli ubezpieczeniu podlegają oboje rodzice, zasiłek ten przysługuje im łącznie.

Relacja z dyżurów telefonicznych