Do 31 grudnia 2014 r. należy powiadomić US o rezygnacji z bilansowej metody ustalania różnic kursowych.

Gazeta Podatkowa nr 101 (620) z dnia 17.12.2009, strona 1
Autor: Małgorzata Smolnik

Limit zwolnienia z VAT a usługi świadczone za granicą

Podmiot nie jest obowiązany do rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce, po przekroczeniu limitu obrotów 50.000 zł, o ile świadczy usługi tylko na terenie Niemiec. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2009 r., nr IPPP2/443-972/09-2/ASZ.

Z wnioskiem do organu podatkowego zwrócił się podatnik, który ma wątpliwość, czy do limitu obrotów zwolnienia podmiotowego z VAT należy brać pod uwagę obroty uzyskiwane ze świadczenia usług leśnych na terenie Niemiec.

Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności w trakcie roku podatkowego, są zwolnieni od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, kwoty 50.000 zł. Wynika to z art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Należy zwrócić uwagę, że w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Wobec tego, jak słusznie wskazał organ, wykonywane na terenie Niemiec usługi leśne nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, lecz w miejscu położenia nieruchomości, tj. na terenie Niemiec.

Zatem skoro usługi, o których była mowa, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, to obrót z tego tytułu nie wchodzi do kwoty limitu przychodów uprawniających do korzystania ze zwolnienia od VAT.