Do 31 grudnia 2014 r. należy powiadomić US o rezygnacji z bilansowej metody ustalania różnic kursowych.

Gazeta Podatkowa nr 8 (945) z dnia 28.01.2013, strona 1
Autor: Aleksandra Węgielska

Korekta VAT od niezapłaconych faktur już w rozliczeniu za styczeń

Niektórzy podatnicy już w deklaracji VAT-7 składanej za styczeń 2013 r. będą zobowiązani do skorygowania podatku naliczonego z nieopłaconych faktur. Dotyczy to niezapłaconych faktur, których termin płatności przypadł w okresie od 4 sierpnia do 3 września 2012 r. Obowiązek ten wynika ze znowelizowanego art. 89b ustawy o VAT oraz przepisów przejściowych do ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342).

Jak wskazano w art. 89b ustawy o VAT, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonego podatku naliczonego z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten 150. dzień. Przepis ten nie ma zastosowania w sytuacji, gdy dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 150. dzień.

W przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności.

Ważne jest to, że korekta ta jest obowiązkowa nawet wówczas, gdy wierzyciel nie skorzysta z prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego o kwoty wynikające z niezapłaconych faktur.

W sytuacji gdy organ podatkowy stwierdzi, że podatnik nie dokonał tej korekty pomimo wystąpienia takiego obowiązku, ustali mu dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty podatku wynikającego z nieuregulowanych faktur. Jednak w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

W przepisach przejściowych do ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, która to wprowadziła zmiany do ustawy o VAT, m.in. w tym zakresie określono, że znowelizowane przepisy mają zastosowanie do wierzytelności powstałych przed 1 stycznia 2013 r., których nieściągalność zostanie uprawdopodobniona według nowych zasad po dniu 31 grudnia 2012 r. Tak więc jeżeli 150. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie czy na fakturze minie w 2013 r., dłużnik musi skorygować odliczony VAT. Zatem obowiązek ten obejmie nieuregulowane należności wynikające z faktur, których termin płatności przypadł w dniu 4 sierpnia 2012 r. i później.