31 lipca 2014 r. upływa termin na złożenie oświadczenia w sprawie dalszego członkostwa w ofe

Gazeta Podatkowa nr 5 (942) z dnia 17.01.2013, strona 1
Autor: Aleksandra Węgielska

Kiedy podatnik zwolniony z VAT może wystawić fakturę?

§ 4 znowelizowanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania faktur określono, kto może wystawiać fakturę. W porównaniu do regulacji obowiązujących w 2012 r. wprowadzono w tym zakresie istotną zmianę.

Podobnie jak w stanie prawnym obowiązującym do końca 2012 r., fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny. Na mocy nowych regulacji wskazano, że fakturę może także wystawiać zarejestrowany podatnik VAT zwolniony. Tak więc podatnik ten ma możliwość wyboru - czy udokumentować wykonaną czynność fakturą VAT, czy też rachunkiem, wystawionym na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Z literalnego brzmienia § 4 ust. 2 omawianego rozporządzenia wynika, że faktury może wystawiać "zarejestrowany podatnik VAT zwolniony". Co oznacza, że przywilej ten mają tylko podatnicy, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i naczelnik urzędu skarbowego zarejestrował ich jako "podatnika VAT zwolnionego".

Jeśli zarejestrowany podatnik VAT zwolniony zdecyduje się na dokumentowanie swoich czynności fakturą, a nie rachunkiem, powinien pamiętać, że faktura ta musi spełniać wymogi określone w omawianym rozporządzeniu.

Faktura wystawiona w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez podatnika zwolnionego podmiotowo z VAT (na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy) lub podatników zwolnionych od podatku przedmiotowo (na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 tej ustawy) powinna dodatkowo zawierać wskazanie:

a) przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b) przepisu dyrektywy, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c) innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.

Ponadto faktura wystawiona w takich przypadkach nie musi zawierać:

• numeru, za pomocą którego nabywca towarów czy usług jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku VAT lub podatku od wartości dodanej,

• stawki podatku,

• kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Relacja z dyżurów telefonicznych