Gazeta Podatkowa nr () z dnia

Niektórzy płatnicy składek są zobowiązani do sporządzenia informacji ZUS IWA za 2013 r. Na podstawie danych w niej zawartych ZUS ustali dla danego płatnika składek wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązującej go w nowym roku składkowym tego ubezpieczenia (nowy rok składkowy ubezpieczenia wypadkowego rozpocznie się 1 kwietnia 2014 r.). Termin przekazania do ZUS informacji ZUS IWA za dany rok mija z końcem stycznia następnego roku. Informację ZUS IWA za 2013 r. należy zatem przekazać do ZUS najpóźniej do 31 stycznia 2014 r.

Obowiązek sporządzenia i złożenia informacji ZUS IWA za 2013 r. mają płatnicy składek, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

• w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. i co najmniej 1 dzień w styczniu 2014 r. byli zgłoszeni nieprzerwanie w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe,

• w 2013 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych,

• w dniu 31 grudnia 2013 r. byli wpisani do rejestru REGON.

Ustalając liczbę ubezpieczonych w ciągu poszczególnych miesięcy minionego roku dla celów złożenia informacji ZUS IWA, płatnik uwzględnia te osoby, które w danym miesiącu podlegały przynajmniej jeden dzień ubezpieczeniu wypadkowemu.

Informacji ZUS IWA za ubiegły rok nie składają ci płatnicy, którzy, mimo że w 2013 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego wymaganą liczbę ubezpieczonych (tj. 10 osób), to jednak nie byli płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe chociażby w jednym miesiącu 2013 r., lub nie byli płatnikami składek na przedmiotowe ubezpieczenie w styczniu 2014 r., mimo że byli tymi płatnikami przez cały 2013 r.

Więcej na temat sporządzenia ZUS IWA za 2013 r. napiszemy w GP nr 5 z br.