Wysyłam elektronicznie VAT-UEK. W jaki sposób mam przedstawić wyjaśnienie przyczyny korekty? (pytanie nr 940025)
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę. Stanowi o tym art. 101 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Korekta polega na tym, że w formularzu VAT-UEK ("Korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach") w pozycji "było" podaje się dane wykazane w złożonej wcześniej informacji VAT-UE, a w pozycji "jest" ujmuje się dane prawidłowe, zgodne ze stanem faktycznym.
Druki VAT-UE, VAT-UEK dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatek VAT.
Należy zwrócić uwagę, że większość korekt sporządzana jest w oparciu o przepisy Ordynacji podatkowej, z których wynika m.in., że skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z pisemnym uzasadnieniem jej przyczyn. W nielicznych przypadkach korekta deklaracji podatkowej nie wymaga złożenia uzasadnienia przyczyn naniesienia zmian. Takie wyjaśnienie jest zbędne w przypadku korygowania informacji podsumowujących VAT-UE. Jak już wspomniano, kwestie składania informacji podsumowujących reguluje art. 101 ustawy o VAT, przepis ten natomiast nie przewiduje obowiązku składania wraz z formularzem VAT-UEK pisemnego uzasadnienia przyczyn dokonania korekty.
Reasumując, uczestnik forum wysyłając elektronicznie VAT-UEK nie musi do niej pisać wyjaśnienia przyczyny jej sporządzenia.
Najczęstsze błędy popełniane w informacjach podsumowujących:
|