Gazeta Podatkowa nr 91 (715) z dnia 15.11.2010, strona 1
Autor: Beata Siwkowska

MF odpowiada
Rozliczenie składki na Fundusz Pracy w spółce osobowej

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego wspólnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do rozliczania m.in. kosztów uzyskania przychodów (art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o pdof). Nie ma ona jednak zastosowania do wszystkich wydatków uznawanych za koszty uzyskania przy­chodów, m.in. do składki na Fundusz Pracy.

W praktyce może wystąpić sytuacja, gdy osoba prowadząca działalność gospodarczą indywidualnie oraz w formie np. spółki cywilnej opłaca składki na Fundusz Pracy z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie i zalicza do kosztów tej działalności. W spółce cywilnej już tych składek nie opłaca. Składki na Fundusz Pracy opłaca tylko wspólnik tej osoby i zalicza je do kosztów działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej. W tej sytuacji powstała wątpliwość, czy składki opłacone przez tego wspólnika stanowią koszt obu wspólników (proporcjonalnie do posiadanych udziałów w spółce), czy tylko koszt wspólnika, który je opłacił. Z takim pytaniem wystąpiliśmy do Ministerstwa Finansów.

Z odpowiedzi udzielonej przez resort finansów wynika, że spółka osobowa nie jest płatnikiem składki na Fundusz Pracy za wspólników spółki. To osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - również w przypadku prowadzenia tej działalności w formie spółki osobowej - jako objęta obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym ma obowiązek zgłoszenia siebie do ubezpieczeń społecznych oraz opłacania za siebie składek na Fundusz Pracy.

Uwzględniając powyższe oraz art. 22 ust. 1 ustawy o pdof Ministerstwo Finan­sów stwierdziło, że składka na Fundusz Pracy opłacona przez jednego ze wspólników podlegającego ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu:

• stanowi koszt uzyskania przychodu u podatnika-wspólnika, którego dotyczy; wydatek ten został przez niego poniesiony, do czego obligowały go odrębne przepisy i niewątpliwie ma związek z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej,

• nie może stanowić kosztu podatkowego - u pozostałych wspólników.