31 lipca 2014 r. upływa termin na złożenie oświadczenia w sprawie dalszego członkostwa w ofe

Gazeta Podatkowa nr 26 (650) z dnia 1.04.2010, strona 1
Autor: Aleksandra Węgielska

Nie można odliczać VAT od zakupu paliwa do samochodów osobowych

Podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa do samochodów osobowych. Sam fakt używania tych samochodów do działalności opodatkowanej VAT nie może prowadzić do wniosku, że takie prawo mu przysługuje. Tak wynika z wyroku WSA w Rzeszowie z dnia 11 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Rz 21/10.

Sprawa dotyczyła podatnika, który po orzeczeniu ETS w sprawie C-414/07 złożył wniosek do UKS o wznowienie postępowania w sprawie VAT oraz wydanie decyzji uwzględniającej prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie paliwa do samochodów używanych przez niego w działalności gospodarczej. UKS wydał ponownie decyzję, jednak nie uwzględnił do odliczenia VAT faktur dokumentujących nabycie paliwa do samochodów osobowych.

Podatnik nie zgadzając się z takim rozstrzygnięciem złożył odwołanie od decyzji do Dyrektora Izby Skarbowej, który utrzymał ją w mocy. W związku z tym podatnik złożył skargę do WSA, który ją oddalił.

Jak podkreślił Sąd, w wyroku C-414/07 ETS przyjął, że to sąd krajowy, który ma wyłączną kompetencję do dokonywania wykładni swego prawa krajowego, musi w toczącym się przed nim postępowaniu dokonać oceny. Miałaby ona polegać na stwierdzeniu czy zmiany wprowadzone wraz z transponowaniem VI Dyrektywy do prawa polskiego spowodowały rozszerzenie zakresu zastosowania ograniczeń prawa do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie paliwa przeznaczonego do samochodów używanych w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu, w porównaniu do przepisów krajowych obowiązujących wcześniej.

Zdaniem WSA sam fakt uchylenia przez ustawodawcę krajowego przepisów zawierających ograniczenia prawa do odliczenia obowiązujące do dnia 30 kwietnia 2004 r. nie oznacza automatycznie, że państwo członkowskie nie zachowało dotychczasowych wyłączeń i że nowe regulacje obowiązujące w tym zakresie od dnia 1 maja 2004 r. są sprzeczne z art. 17 ust. 6 akapit drugi VI Dyrektywy oraz że zachodzą podstawy do pełnego odliczenia VAT.

Sąd nie podzielił poglądu WSA w Krakowie zawartego w uzasadnieniu wyroku z dnia 3 kwietnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Kr 147/09), że od 1 maja 2004 r. nie mają zastosowania wszelkie określone w prawie krajowym ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków na nabycie paliwa do samochodów wykorzystywanych w działalności opodatkowanej VAT.

Dlatego też, zdaniem WSA w Rzeszowie, dla uzyskania prawa odliczenia VAT decydujący był rodzaj samochodu, do napędu którego nabyto paliwo.

Stanowisko powyższe prezentują organy podatkowe oraz zdecydowana większość wojewódzkich sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny nie wydał jeszcze wyroku na ten temat.

Relacja z dyżurów telefonicznych